loading...
موزیک
امیر حسین شاهرخی بازدید : 1752 چهارشنبه 02 بهمن 1392 نظرات (0)

بهنام موزيك

بسیاری از افراد از تفاوت بین کرگ و G.E.M می پرسند و می گویند در موقع خرید همیشه برای انتخاب بین این دو مدل دارای مشکل و دودلی بوده اند.امید واریم در این مطلب بتوانیم با توضیحات کلی شما عزیزان را در خرید هرچه بهتر یاری کنیم اما اگر باز هم شک و تردیدی داشتید می توانید با تماس با ریتمکده و مشاوره گرفتن با خیالی آسوده خرید نمائید.

یکی از تفاوت های کرگ و G.E.M در پخش آنها می باشد که در G.E.M صدا پر حجم تر می باشد اما در کرگ صدا واضح تر می باشد.پس تا اینجا می توان گفت که G.E.M برای مجلس بهتر است.

اما باید موارد دیگری را هم در نظر گرفت.کار با کرگ ها بسیار راحتتر از کار کردن با G.E.M ها می باشد و کار کردن با این کیبورد ها دارای کمی پیچیدگی می باشد.بهمین دلیل در ایران از کرگ استقبال بهتری شده است و فروش بسیار بیشتری داشته است.

بدلیل فروش بیشتر کرگ ها ، ریتم ساز ها هم بیشتر وقتشان را برای ساخت ریتم های جدید برای کرگ می گذارند چون فروش ریتم کرگ خیلی بیشتر از G.E.M می باشد بهمین دلیل ریتم جدید برای G.E.M خیلی کم می باشد و معمولا دیر به دیر ریتم های جدید و قوی برای این کیبورد ساخته می شود ( در اینجا ما کاری به ریتم سازان آماتور نداریم که بدون هیچ آموزش و اصولی برای خود ریتم می سازند و در سایت و وبلاگ و .... ادعا می کنند که ریتم و سانگ جدید ساخته اند ، بحث ما سر ریتم های حرفه ای و اصولی می باشد همانند ریتم هایی که در ریتمکده ساخته می شوند)

همچنین به علت همان دلایلی که در بالا ذکر شد صدا و سمپل جدید نیز برای کرگ خیلی فراوانتر از G.E.M می باشد.

در کل از نظر کار کردن کرگ ها شما را به جلو می برند اما G.E.M را شما باید به جلو ببرید به همین دلیل بهتر است کسانی که می توانند با کیبورد های پیچیده کار کنند و سابقه ی کار با مدل های قبلی G.E.M مثل WK2 را دارند طرف مدل های G.E.M بروند و بهتر است که اگر ریتم سازی و صدا سازی با کیبورد را نمی دانید به طرف کرگ بروید اما اگر ریتم سازی و صدا سازی با کیبورد را آموزش دیده اید G.E.M ها می توانند گزینه ی خوبی باشند.

در ایران همانطور که در بالا ذکر کردیم کرگ ها دارای ساپورت ریتمی بسیار قوی تری نسبت به G.E.M ها می باشند بنا براین اگر خواهان این می باشید که ریتم هایتان همیشه ریتم های آلبوم های جدید و به روز باشد حتما به سراغ کرگ ها بروید.! 

 

 

 

معرفي وخصوصيات انواع کيبورد ها

 

 

KORG  PA1X PRO ELITE

يکي از بهترين کيبورد هاي دنيا است , که براي آهنگ سازي بسيار مناسب است . که به دو صورت بدون اسپيکر(PA1X PRO) و با اسپيکر(PA1X) است .از خصوصيات اين کيبورد ميتوان به  صداهاي سمپل شده طبيعي , 32MG حافظه هارد داخلي , ريتم هاي خام و زنده , قابليت نصب سيدي رايتر و هارد  ,زيبايي و... اشاره کرد.

 

 

KORG PA800

اين کيبورد نيز يکي از بهترين هاي دنيا است که بعد ازPA1X به بازار آمده است .از خصوصيات PA800 بايد گفت که داراي صدا هاي سمپل و طبيعي ميباشد , 64MG حافظه  هارد داخلي دارد (دو برابرPA1X) , داراي يک صداي سمپل پيانو جديد ميباشد که در PA1X موجود نيست , ريتم هايش همانند PA1X است , قابليت نصب سيدي رايتر و هارد دارد , از PA1X سبک تر است , اما از لحاظ سخت افزار وآهنگ سازي از PA1Xضعيف تر است  , همچنين PA800 فاقد 8 پيش ولوم Real Time   است که در PA1X موجود هست و فاقد نصب  Exb-mp3 است نسبت به PA1X و همچنين فاقد قابليت ارتقا کيت سخت افزاري صدا و ريتم ميباشد (  Expansion Board-Rom). قدرت خروجي PA800 از PA1X ضعيف تر است.

 

 

 

KORG PA80

کيبوردي است که به دليل آساني کار و امکاناتش بسيار طرفدار دارد.از خصوصيات اين کيبورد بايد گفت که قابليت ريختن صداهاي سمپل را دارد , قابليت خواندن  فلش کارد را دارد (البته فلش کارد براي اين کيبورد ساخته شده) که باعث محبوبيت اين کيبورد شده و ميتوان ريتمهاي ساخته شده از سمپل را در آن اجرا کرد , در مجالس بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد , البته استفاده در آهنگسازي را هم نبايد فراموش کرد.

 

 

 

KORG PA50

کيبوردي است که به علت اينکه ميتوان روي آن FLASH READER نصب کرد يا به نوعي ميتوان آن را به PA80 تبديل کرد بسيار مورد علاقه قرار گرفته که همين امر باعث شد که قيمت اين کيبورد افزايش پيدا کند. اما خود PA50 داراي يک سري امکانات ميباشد که به شرح زير است :داراي صداها و ريتم هاي خوبي است , بر خلاف PA80 که ساخته کشور ايتاليا است اين کيبورد ساخته کشور چين است , در بعضي از مواقع پس از مدتي کار کردن هنگ مي کند. در کل کيبورد خوبي است که در مجالس هم مورد استفاده قرار ميگيرد.

 

 

 

YAMAHA 3000

از خصوصيا ت اين کيبورد ميتوان به اين اشاره کرد که ميتوان در ساخت هر ريتم از 3 کيت استفاده کرد (اکثر کيبوردهاي دنيا داراي 2 کيت براي ريتم سازي هستند) , همچنين براي به جاي ديسکت بايد از مموري استفاده کرد,  صداهاي خوبي دارد ودرکل کيبورد خوبي است .

 

 

YAMAHA 2000

کيبوردي است که قبل از اينکه کيبورد هاي کورگ وارد بازار شوند بهترين و پر طرفدارترين بودند. همچنين بر خلاف ساير کيبورد هاي ياماها داراي ورودي ميکروفن يا وکال است. داراي کيت هاي عربي و هندي و... است و براي استفاده در منزل خوب است که البته بعضا در مجالس نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.

 

 

YAMAHA  A1000

از خصوصيات اين کيبورد ميتوان به دارا بودن صداهاي اورينتال نام برد.که اورينتال به صداهاي طبيعي شرقي گفته مي شود. همچنين داراي ريتم شرقي است(ايراني و عربي و...) و براي استفاده در منزل است و بعضا مجالس نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.

 

 

ROLAND

رولند معروف است به سلطان صدا. در مدلهاي کيبورد رولند هر سري از آنها مشخصات شبيه بهم را دارند.مثلا در سري D مثل D-50 همه داراي صداهاي خوب ولي فاقد ريتم مي باشند.کلا سري D  داراي صدا سازي بسيار قوي مي باشد. در سري E  مثل E-86 و E-70 داراي ريتم ضعيف و با قابليت ريتم سازي مي باشند و صداهايي بهتر از کيبورد هاي ديگر ولي پائين تر از سري D  دارند. در سري G مثل G-1000 داراي صداهايي در حد سري E مي باشند و ريتم هايي قويتر از E مي باشند و از نظر ظاهر از سري هاي ذکر شده در بالا زيبا ترند.سري ديگري از رولند موجود است که به سري ترکيبي معروفند.مثل ZX و يا XP که فاقد ريتم سازي اند ولي داراي کانالهاي آهنگسازي و صدا سازي قوي مي باشند. در اين دو سري ( ZX و XP ) مي توان از صداها و ريتم هاي جانبي نيز استفاده نمود.مثل استفاده از EXPANTION که شبيه رم کامپيوتر مي باشد و در داخل کيبورد قرار مي گيرد و هر کدام از اين رم ها داراي ريتم ها و صداهاي جديد مي باشند و وقتي به کيبورد وصل مي کنيم انگار يک کيبورد جديد از کارخانه خريده ايم!! نبايد اين رم ها را با فلش کارد کرگ ها اشتباه کنيم.در فلش کارد کرگ ها خودمان مي توانيم سمپل و ريتم بريزيم و تغيير دهيم اما اين رم ها فقط کارخانه اي مي باشند و نمي توان در آنها تغييري داد و کلا کيبورد را تغيير مي دهند . انگار که يک کيبورد جديد با ريتم ها و صداهاي جديد از کارخانه خريداري نموده ايد. در کل کيبورد هاي رولند بيشترين محبوبيت را بدليل صدا هايشان و صداسازي قوي اي که دارا مي باشند دارند.اما از نظر ريتم زياد مطرح نمي باشند و اگر در مجالس استفاده شوند به يک کيبورد کمکي براي ريتم احتياج دارند.رولند  ها يکي از بهترين سينتي سايزر ها مي باشند که در کار ساخت صداهاي الکترونيک بسيار استفاده مي شوند بخصوص مدل هاي جديدشان مثل سري فانتوم که سينتي سايزراست.

 

 

 

GEM

کيبورد هاي G.E.M  داراي صداهاي ضعيفي مي باشند ( يا به اصطلاح داراي صداي کثيف مي باشند ) که کثيف بودن صدا يعني اينکه  در موقع پخش ، صداهاي اين کيبورد ها بازده  فرکانسي بيشتري را مي گيرند و صدا بسيار پر حجم به نظر مي رسد ولي جزييات صدا معلوم نيست و همين امر در اين کيبورد ها عامل مزيت اين کيبورد ها بر ديگر کيبورد ها مي باشد. از نظر ريتم و ريتم سازي قوي مي باشند و با کرگ رقابت مي کنند. داراي چند سري مي باشند از جمله سري WK که در ايران بسيار معروف است و داراي رم شارژي و هارد مي باشند که مي توان نمونه ي صدا ي سازهاي مختلف را بصورت سمپل  در آن قرار داد و استفاده نمود. مدل WK2 يکي از مدلهاي معروف اين سري مي باشد که به سفارش ايران ساخته شد و داراي صداي سازهاي کوبه اي و ضربي و سنتي و ... مي باشد و مدل WK8 که با توجه به قابليت سمپل خواندنش رقيب کرگ PA-80 مي باشد. در کل سري WK کيبورد هاي خوبي مي باشند اما به علت اينکه کار با آنها کمي سخت و گيج کننده مي باشد از طرف مردم زياد مورد استقبال واقع نشده است و بهمين دليل معمولا ريتم هاي جديد و بروز کمتر برايش پيدا مي شود و بيشتر اين کيبورد را به کساني که ريتم سازي و صدا سازي را مي دانند توصيه مي کنيم و براي مجلس هم کيبورد بسيار قوي اي مي باشد .بخصوص بدليل پخش صدا بصورت کثيف ، مي توان گفت که کرگ قوي تر است  و در موقع پخش از نظر حجم صدا رقيبي ندارد (اگر يکي از WK را مثلا WK8 در کنار کرگ PA-80 بگذاريد و پخش صدايشان را با هم مقايسه نمائيد متوجه حجم بالا و کثيف بودن صداي WK8 مي شويد )
سري ديگري نيز به اسم سري
PK موجود است که بسيار شبيه به سري WK مي باشد اما از نظر حجم صدا ضعيفتر از WK مي باشد. يکي از ايراد هاي سري WK طراحي قديمي اين کيبورد ها مي باشد که در مقايسه با طراحي و رينگ زيباي کيبورد هاي جديد زياد دلچسب نبودند که اين ايراد را G.E.M  در کيبورد GNESYS رفع نمود و مطابق با طراحي روز آنرا ساخت.
کيبورد جنسيس در دو مدل ، يکي براي ايرانيان ( مثل
WK2 ) به اسم PERSIAN ساخته شده است و يکي هم براي خارجي ها,  در مدل پرشين از صدا ها و ريتم هاي ايراني استفاده شده است .جنسيس داراي قابليت وکال مي باشد و ورودي سي دي دارد و رم و هارد قوي اي را دارا مي باشد و داراي LCD لمسي مي باشد و  يکي از مزيت هاي اين کيبورد اين است که مي تواند بر روي سي دي آنچه را که نوازنده مي نوازد ضبط کند و قابليت جالب ديگر اين کيبورد اين است که مي تواند سي دي هاي آهنگ را بخواند و از روي آنها صداي خواننده را حذف کند و صداي شما را به جاي صداي خواننده بگذارد و بر روي سي دي رايت کند و در کل يک استوديو خانگي کامل مي باشد.
اين کيبورد داراي کيت هاي بسياري براي ريتم سازي مي باشد و  فاقد بلند گو براي پخش مي باشد و بايد برايش بطور جداگانه تهيه شود. يکي از ايرادات اين کيبورد در ريتم ها و اجرا شدن ريتم هايش مي باشد بدين صورت که اگر شما ريتمي را بر روي جنسيس پرشين بسازيد و در داخل جنسيس اينتر نشنال بگذاريد نمي تواند آنرا اجرا کند ، زيرا مادر بورد هاي اين دو مدل با يکديگر فرق دارند و براي اينکه بتوانند ريتم مدل ديگر را اجرا کنند بايد مادر بردشان عوض شود.

 



اینم از قیمت بعضی از ارگ های محبوب مردم

به دلیل اینکه تعداد زیادی از دوستان میخواستن قیمت ارگ رو بدنن من قیمت بعضی اونارو براتون نوشتم.قیمت ها مربوط به اردیبهشت ماه 1389 لیست :
Yamaha-Tyros3 :
4.150.000
با ریتم و سمپل و چندین پروگرام مخصوص خودش
Option :
پایه 150.000
بلندگوها و ساب 150.000
رم سمپل ،2تا128مگ 35.000 تومن

Yamaha-OR700:
850.000
با یک سری ریتم و صدا و مولتی پد اشانتیون مخصوص خودش اداپتور جدید یاماها
PA300-B :
50.000
قوی تر از PA300

Yamaha S900 :
1.250.000
با یک سری ریتم اشانتیون

Yamaha S910 :
1.350.000
با یک سری ریتم و آهنگ های mp3 مخصوص اجراهای زنده اشانتیون

Yamaha S710 :
800.000
با یک سری ریتم اشانتیون Yamaha A300

280.000 Yamaha MOTIF XS6
2.800.000
با نرم افزار اورجینال

Cubase AI5 Yamaha MOTIF XS7
3.400.000
با نرم افزار اورجینال

Cubase AI5 Yamaha MOTIF XS8
4.100.000
با نرم افزار اورجینال Cubase AI5

پرکاشن سینتیه الکترونیک یاماها
Yamaha DTX multi 12
1.000.000
Option :
پایه 100.000

Korg PA2x
4.200.000

Roland Fantom G6

 2.800.000

قیمت تقریبی کیبوردهای Yamaha

psr3000قیمت:10000

psr2100 قیمت:۶۸۰۰۰۰

psr2000 قیمت:۶۰۰۰۰

psrA1000 قیمت:600000

psr1000 قیمت:370000

psr9000 قیمت:800000

Psr740 قیمت:350000

psr640 قیمت:250000

psr630 قیمت:220000

psr510 قیمت:100000

psr500 قیمت:90000

psr64 قیمت:150000

psr62 قیمت:80000

psrA300 قیمت:280000

psrA3 قیمت:220000

psr260 قیمت:150000

psr330 قیمت: فعلا موجود نیست

psr530 قیمت: فعلا موجود نیست

psr295 قیمت: فعلا موجود نیست

انواع پیانو

پیانو دیواری (Vertical - Upright)


پیانوهای دیواری در ارتفاع های مختلف، با بدنه - اغلب با چوب تمام شده - متفاوت و انواع مدل ساخت بدنه وجود دارند که بدون شک می توانند سلیقه شما را راضی کنند. در اولین قدم مهمترین پارامتر برای اینکه متوجه شوید پیانو عمودی چقدر حالت مبتدی دارد و چقدر حالت حرفه ای ارتفاع پیانو دیورای است. ارتفاع یک پیانو دیواری از کف زمین تا بالای آن اندازه گیری می شود (چه پیانو چرخ داشته باشد چه نداشته باشد).

دلیل این امر بیشتر به این خاطر است که عرض و تقریبآ عمق پیانو ها با کمی تفاوت یکسان است و این ارتفاع ساز است که در حجم بدنه پیانو تاثیر بیشتر را می گذارد، هرچه ارتفاع بیشتر باشد پیانو حجم صوتی بیشتری دارد. حجم صوتی ارتباطی به رنگ یا شفاف و مات بودن صدا ندارد و صرفآ صوت حاصله از این پیانو قوی تر خواهد بود. چرا که پیانو بلند علاوه بر آنکه سیم های طولانی تری هم دارد، صفحه صدای (Sound Board) بزرگتری دارد که باعث تولید صدای قوی تر می گردد.





پیانو کنسول

پیانوهای اسپینت (Spinet) معمولآ کوتاه ترین نوع پیانوهای دیواری و از ارزانترین نوع آنها هستند. ارتفاع این پیانوها از حدود 90 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 100 سانتیمتر ادامه دارد. جعبه صدای آنها کوچک و سیستم انقال نیرو (Action) آنها ساده ترین شکل خود را دارد به همین علت، اغلب قیمت مناسبی دارند و برای مبتدی هایی که معلوم نیست در آینده نوازندگی را ادامه دهند بسیار مناسب است. فاصله سطح کی برد تا بلندترین قسمت این پیانوها بسیار کم بوده و حداکثر حدود 20 سانتیمتر است.

رنج بعدی پیانو های کنسول (Console) است که از ارتفاع حدود 100 سانتیمتر شروع می شود و تا حدود 110 سانتیمتر ادامه پیدا می کند. ساختمان سازه آنها بگونه ای است که بدنه ای بسیار محکم و بادوام دارند و معمولآ در آموزشگاه ها یا مدارس موسیقی و نیز استودیوها برای تمرین - نه معمولآ ضبط - از آنها استفاده می شود. انواع آمریکایی این پیانوها - که در بازار ایران کم هستند - زیبایی خاصی دارند و روی بدنه خارجی آنها زیاد کار شده است.

اگر قصد دارید از ابتدا پیانویی بخرید که به احتمال زیاد دیگر آنرا عوض نکنید، حتمآ از نوع کنسول انتخاب کنید، چراکه قیمت و دوام خیلی خوبی دارند. بدنه این پیانوها بخصوص در قسمت کی برد، محل قرار دادن نت موسیقی (Music Rest) و نیز دیواره های اطراف کی برد به گونه ای ساخته شده است که شباهت زیادی به پیانو های بزرگ (رویال) دارد. به تفاوت سطح بالایی پیانو از کی برد در پیانوهای اسپینت و کنسول دقت کنید.



پیانو دیواری حرفه ای

از ارتفاع 110 سانتیمتر به بالا معمولآ پیانوهای حرفه ای شروع می شود، ارتفاع این پیانو ها ممکن است در بهترین حالت به 133 سانتیمتر هم برسد. البته ناگفته نماند که برخی از مدل های بسیار قدیمی پیانوهای دیواری تا ارتفاع 150 سانتیمتر هم ساخته شده اند، اما امروزه حداکثر در ارتفاع 133 و اغلب 130 سانتیمتر ساخته می شوند. فراموش نکنید که طول سیم ها، کیفیت سیستم انتقال نیرو (Action) سایزهای بالای این پیانوها از بسیاری پیانوهای بزرگ (رویال) که در ابعاد کوچک ساخته می شود بهتر است.


پیانوی بزرگ (رویال)




همانند پیانوهای دیورای پیانوهای بزرگ (رویال) در اندازه های مختلف ساخته می شوند که تفاوت اصلی آنها با یکدیگر در طول پیانو است. طول یک پیانو بزرگ (رویال) از قسمت جلوی کیبورد تا انتهای پشتی آن اندازه گیری می شود. امروزه با توجه به ساخت صنعتی این پیانوها قیمت آنها نیز کاهش چشمگیر پیدا کرده بگونه ای که می توان با بودجه نه خیلی زیاد اندازهای کوچک آنرا تهیه کرد.

کوچکترین سایز این پیانوها Baby (بچه) نامیده می شود. طول این پیانوها از حدود 145 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 160 سانتیمتر ادامه دارد. پیانوهای Baby طرفداران بسیاری دارد چرا که ابعاد آنها بگونه ای است که در بسیاری از خانه ها می توان برای نگهداری آن محلی را اختصاص داد. تجربه نشان داده است که اغلب پیانوهای Baby بهتر از پیانوهای خوب دیواری نیستند پس اگر الزام خاصی ندارید، خرید یک پیانو خوب دیواری بر یک پیانو Baby ارجحیت دارد.

سایز بعدی پیانوهای متوسط یا Medium Grand هستند. طول آنها از حدود 160 سانتیمتر شروع می شود و تا حدود 215 سانتیمتر ادامه دارد. Professional Grand سازی در حدود 190 سانتیمتر در این رنج است که معمولآ نوازندگان حرفه در منزل از آن استفاده می کنند. از حدود 200 - 215 سانتیمتر پیانوهای بزرگ را با نام Artist می شناسند که هنرمندان در اجراها از آنها استفاده می کنند.

طول سیم بلند، صفحه صدای وسیع و جعبه بزرگ از جمله ویژگی های این پیانوها است که به آن توانایی تولید حجم صدای بالا می دهد. با توجه به ابعاد این رنج از پیانوهای بزرگ (رویال) از آنها معمولآ بعنوان پیانوهای خاص در مدارس موسیقی، استودیوهای ضبط، سالن های کوچک و متوسط کنسرت و ... استفاده می شود.

بزرگترین سایز پیانوهای بزرگ (رویال) ممکن است تا 275 سانتیمتر هم طول داشته باشند که معمولآ جز در اجراهای بسیار جدی موسیقی و سالن های کنسرت بزرگ و تالارهای اجرای موسیقی کاربردی ندارند. برخی از این سازها در قسمت باس تعداد کلید های بیشتری هم دارند و ممکن است بجای 88 تا 96 کلاویه داشته باشند. پیانوها در این رنج با نامهای Half Concert یا Full Concert با توجه به طول آنها نیز نامیده شوند.

مقایسه بین پیانو دیواری و بزرگ (رویال)

سئوالی که همواره برای نوازندگان مبتدی و خریداران پیانو مطرح است اینکه کدام یک از این نوع ساز بهتر است و یا تفاوت عمده آنها در چیست؟

اگر تفاوت قیمت و شکل ظاهری این دو ساز را کنار بگذاریم تفاوت اصلی این دو ساز که بسیار قابل هم توجه است، تنها در سیستم انتقال نیرو (Action) از کلاویه ها به چکشها - و البته سیستم های خفه کن هر سیم (Damper) - است. این اختلاف طبیعتآ به این دلیل است که سیم های پیانو دیواری عمودی و سیم های پیانو بزرگ (رویال) افقی است. نمود بارز این تفاوت تفاوت حسی است که هنگام نوازندگی با این دو ساز آنرا احساس می کنیم.

در پیانوهای بزرگ (رویال) سیم ها افقی هستند و چکشها بصورت افقی از پایین به بالا ضربه می زنند برای همین هنگام زدن ضربه به کلاویه، نیروی انتقالی به چکش در جهت خلاف جاذبه زمین است و این باعث می شود کلاویه های پیانو بزرگ (رویال) هنگام زدن ضربه سنگین تر باشد. برعکس هنگام برگشت چکش، جاذبه به برگشت آن کمک می کند و چکش سریعتر برمی گردد و لذا نوازنده می تواند با سرعت بالاتری یک کلاویه را درجا نواخته و نت هایی با تمپوی بالا روی یک کلاویه اجرا کند. به همین دلیل معمولآ سرعت پاسخگویی یک کلاویه در پیانوهای بزرگ (رویال) بهتر از پیانوهای دیواری است.

اما در پیانوهای دیواری سیم ها و چکشها عمودی هستند و جاذبه تقریبآ تاثیر یکسانی به چکش چه در هنگام ضربه زدن و چه در هنگام بازگشت، وارد می کند. به همین خاطر سرعت اجرا در پیانوهای عمودی عمومآ از پیانو با کیفیت مشابه افقی پایین تر است.



Action یک پیانو بزرگ (رویال)

دقت کنید که فاکتور توان اجرای سریع تنها برای نوازندگی قطعات بسیار پیچیده با تمپوهای بسیار بالا مورد نیاز است و یک پیانوهای خوب دیواری می تواند در سرعت های معمولی و حتی بالا بازده خوب و قابل قبولی را از خود نشان دهد.

یک راهنمایی مهم آنکه اگر بودجه محدودی دارید هرگز اقدام به خرید پیانو بزرگ (رویال) نامرغوب و با ابعاد کوچک نکنید، در عوض یک پیانو دیواری مرتفع با سیم های بلند و کیفیت خوب تهیه کنید.




پیانو دیجیتال

پیانوهای دیجیتال امروزی چه از لحاظ صدا و چه از لحاظ کیفیت لمس و پاسخ کلاویه ها به اندازه های یک پیانو آکوستیک بسیار نزدیک شده اند. بگونه ای که امروزه در بسیاری از استودیوهای ضبط به دلیل سهولت صدا گیری از پیانو دیجیتال، معمولآ از آنها برای ضبط موسیقی استفاده می شود.

شما با هزینه ای که برای خیرد یک پیانو زیرمتوسط آکوستیک می پردازید می توانید یک پیانو خوب دیجیتال خریداری کنید. بعنوان مثال شما هرگز نخواهید توانست با حدود دو میلیون تومان یک پیانو آکوستیک قابل قبول خریداری کنید، اما با همین مبلغ می توانید یکی از بهترین پیانو های دیجیتال موجود را خریداری کرده از نواختن آن لذت ببرید.

جای هیچگونه نگرانی هم نیست، چنانچه پیانو دیجیتال را از فروشگاه های معتبر و احیانآ نمایندگی آن - که اخیرآ در تهران بسیاری از مارک ها نمایندگی دارند - تهیه کنید، هیچ گونه خطری سرمایه گذاری شما را تهدید نمی کند. تکنولوژی ساخت این دستگاه ها آنقدر پیشرفته کرده است که بندرت مشکل خاصی برای آنها بوجود می آید.

مزایای عمومی استفاده از پیانوهای دیجیتال

شاید مهمترین نکته آن باشد که شما می توانید صدای این ساز را کم کرده و یا حتی به هنگام شب با یک هدفون به تمرین نوازندگی خود بپردازید، بدون آنکه موجب آزار افراد خانواده یا همسایگان شوید.

از دیگر مزایای این سازها آن است که انواع مرغوب آنها معمولآ دارای نمونه صدای (Sample / Font) بهترین پیانوهای موجود دنیا هستند. بنابراین شما می توانید با خرید یک ساز دیجیتال از صدای بهترین پیانوها استفاده کنید. این نکته بسیار مهم است چرا که سبک های خاص موسیقی معمولآ گونه های متفاوت رنگ صدا را می طلبد ممکن است شما در جایی نیاز به یک صدای گرم و مهربان داشته باشید و در سبک موسیقی دیگر صدایی تیز و شفاف.

این پیانوها معمولآ دارای بانک صوتی گسترده تری هستند و معمولآ علاوه بر انواع پیانوهای آکوستیک، صدای انواع پیانوهای الکتریک قدیمی از انواع دهه 60 گرفته تا صدای زیبای پیانو های Rhodes را نیز شامل می شوند. بنابراین شک نداشته باشید که با تهیه یکی از این پیانوها بیشترین استفاده را از ساز خود خواهید برد.

اغلب پیانوهای دیجیتال دارای یک ریتم باکس ساده نیز هستند که معمولآ شامل انواع ریتم های 3 و 4 ضربی هستند. مزیت وجود این ریتم باکس آن است که شما می توانید به سهولت همانند یک مترونوم از آنها استفاده کنید و قطعه تمرینی خود را دقیقتر اجرا کنید.

پیانوهای دیجیتال در انواع مبله و Stage ساخته می شوند. نوع مبله آن دقیقآ در ابعاد پیانوهای آکوستیک است اما نوع Stage پایه ندارد و تنها یک بدنه است که کیبرد را شامل می شود. برای استفاده از این نوع احتیاج به تهیه یک میز یا پایه دارید. هرچند به دلیل عریض بودن این نوع از ساز جابجایی آن حتی با اتومبیل دشوار است - چراکه در اتومبیلهای معمولی جا نمی گیرد - اما در هر صورت چنانچه نیاز باشد جابجا کردن این ساز به مراتب ساده تر از یک پیانو آکوستیک است و این خود یکی از امتیازات این پیانو ها است.

تمامی این سازها نسبت به ضربه وارد شده به کلاویه حساس هستند و بخوبی رفتار انگشتان شما با کلاویه را حس می کنند. پیانوهای دیجیتال مبله معمولآ دارای آمپلی فایر و بلندگو هستند اما انواع Stage آنها فقط خروجی Audio و هدفون دارند، لذا برای استفاده از آنها باید آمپلی فایر و بلندگو یا مونتور بکار برد.

داشتن پورت های خروجی صوتی و MIDI از دیگر مزایای این سازها است که به شما کمک می کند بتوانید ساز خود را به کامپیوتر متصل کرده آنرا توسط یک نرم افزار Sequencer کنترل کنید و یا خروجی را ضبط کنید و پردازش های مورد نظر را روی آن انجام دهید.

انواع Action پیانوهای دیجیتال

در پیانوهای آکوستیک Action به سیستمی گفته می شود که نیروی وارده شده به کلاویه را به سیم ها منتقل می کند. در پیانوهای دیجیتال عملآ چنین سیستمی لازم نیست و نقش سیستم Action در آن است که تا حد ممکن وضعیت Action پیانو آکوستیک را برای ساز دیجیتال شبیه سازی کند.

بطور کلی دو نوع Action در پیانوهای دیجیتال متداول است یکی بنام Hammer Action (چکشی) و دیگری Action ای است که به Weighted (سنگین یا وزندار) معروف است. برخی از سازندگان از ترکیب این دو Action نوعی جدیدی بنام Weighted - Hammer ساخته اند که سعی شده ویژگیهای هر دو اکشن را داشته باشد. همچنین در گونه های مرغوب پیانوهای دیجیتال نوع خاصی از Action چکشی تحت عنوان Progressive ساخته شده است که در ادامه راجع به آن توضیح خواهیم داد.

جدای از Action که کیفیت لمس و بازخور کلاویه را مشخص می کند جنس کلاویه نیز بسیار مهم است. در انواع بسیار مرغوب پیانوهای دیجیتال، برای آنکه نوازنده احساس کند با پیانو آکوستیک کار می کند، حتی کلاویه ها از جنس چوب ساخته می شوند. معمولآ پیانوهای دیجیتالی که توسط کارخانه های سازنده پیانوی آکوستیک، ساخته می شوند دارای کلاویه های چوبی هستند یا حداقل اینگونه انتخابی را برای شما دارند. در غیر اینصورت بندرت سازنده پیانوی دیجیتالی را می توان پیدا کرد که در پیانو خود از کلاویه های چوبی استفاده کند.



نمونه ای از Action یک پیانو دیجیتال

دقت کنید که کیفیت لمس کلاویه ها در پیانوهای دیجیتال بسیار با کلاویه های کیبردهای معمولی متفاوت است و به همین دلیل اغلب افرادی که با کیبردهای معمولی کار کرده اند نمی توانند با پیانوهای دیجیتال نوازندگی کنند و برعکس.

پیانوهایی که از سیستم Weighted Action استفاده می کنند معمولآ ارزانتر هستند. خاصیت این Action آن است که برخلاف کلاویه های کیبرد های معمولی به کلاویه پیانو دیجیتال وزن می دهد، به عبارتی برای نواختن ساز باید نیروی بسیار بیشتری به کلاویه وارد کنید. کلاویه های این سیستم همگی سنگین هستند و وزنی - در واقع نیرویی که با انگشت شما وارد می شود - را که شما هنگام نواختن حس میکند در طول مسیر رفت و برگشت کلاویه یکسان است.

اما Action های چکشی سیستم پیچیده تری دارند. این نوع از Action سعی می کند کلاویه را همانند یک پیانو آکوستیک شبیه سازی کند و برای همین کلاویه این نوع از سازها همانند پیانو آکوستیک، لقی ابتدای مسیر رفت را داشته، سپس سنگین شده و هنگام بازگشت مانند کلاویه آکوستیک به انگشت ضربه وارد می کنند.

Progressive Action گونه پیشرفته تری است از اکشن چکشی که در آن پاسخ ضربه ای کلیدها از قسمت بم به زیر متفاوت است. در یک پیانو آکوستیک هرچه از سمت چپ به راست حرکت می کنیم کلاویه های سبکتر شده و راحت تر اجرا می شوند، این حالت دقیقآ در پیانو دیجیتال با اکن Progressive شبیه سازی شده است و شما بسادگی تفاوت نت های زیر سمت راست را نسبت به نت های بم احساس خواهید کرد.

دقت کنید که Action یک پیانو دیجیتال مرغوب معمولآ به مراتب از پیانوهای آکوستیک هم قیمت، بهتر است و این می تواند نکته مهمی باشد برای انتخاب ساز.

تنظیم دیجیتالی Action
یکی از ویژگی های متمایز پیانوهای دیجیتال کنترل پاسخ صوتی به ضربه وارد شده به کلاویه است. معمولآ شما می توانید حداقل در سه سطح Hard، Medium و Soft صوت خارج شده از ساز را کنترل کنید. این ویژگی به شما امکان می دهد حساسیت کلاویه های ساز را نسبت به ضربه وارد شده به آنها تنظیم کند. در حالت Hard شما باید نیروی زیادی وارد کنید تا صدای ساز بلندتر شود اما در حالت Soft با آورد نیرو کم صدای بلند تری از ساز بیرون خواهد آمد.

پدال
تمام پیانوهای دیجیتال دارای پدال هستند و به شما اجازه می دهند که همانند پدال Sustain نت های نواخته شده را کنترل کنید. نوع معمولی آنها فقط یک حالت دارد به عبارتی یا Sustain بصورت کامل گرفته شده و یا بصورت کامل بسته است. هرچند از طریق کنترلهای موجود می توان میزان Sustain را کم یا زیاد کرد اما یک نوازنده حرفه ای معمولآ به پدالی احتیاج دارد که به هنگام نوازندگی بتواند میزان Sustain را کم و زیاد کند.

در انواع مرغوب پیانوهای دیجیتال این مشکل رفع شده و پدال Sustain می تواند در چندین حالت میزان کشش داده شده به نتها را کنترل کند.

واقعیت آن است که کیفیت صدا و Action پیانوهای دیجیتال به قدر پیشرفت کرده که بسیاری از نوازندگان مطرح دنیا از این سازها استفاده می کنند. اگر با یکی از انواع مرغوب آن یک ساعت کار کنید و سپس سراغ یک پیانو آکوستیک بروید، متوجه خواهید شد که Action پیانو دیجیتال حتی می تواند بهتر از پیانو آکوستیک باشد.
گیتار از جمله سازهایی است که امروزه به طور وسیعی در انواع موسیقی – از کلاسیک گرفته تا جز و راک- به کار می رود. انواع این ساز، با طنین صداهای منحصر به خود، طیف وسیعی از علاقمندان سبکهای موسیقی را ارضا می نماید که این موضوع گیتار را پر طرفدارترین ساز معاصر نموده است. به همین جهت قبل از انتخاب یک ساز مناسب، اولین قدم شناخت و انتخاب نوع ساز مورد علاقه فرد است.

کسانی که برای اولین بار تصمیم به خرید یک گیتار دارند همواره با این سؤال روبرو هستند که چه نوع گیتاری انتخاب کنند. بنا بر این اگر تصمیم دارید برای اولین بار، گیتار را به عنوان یکی از سازهای خود انتخاب کنید بسیار مهم است که در وهله اول بدانید علاقمند به فراگیری چه سبکی از نوازندگی هستید و باید چه نوع سازی انتخاب کنید. این آگاهی شما را در فراگیری موسیقی علاقمند تر و هدفمند تر می سازد .

 


انواع گیتار



 


Classic guitar
گیتار کلاسیک (Nylon string acoustic guitar) یا (Classic guitar) این ساز، شناخته شده ترین و مرسوم ترین نوع گیتار در ایران است.

ساختار گیتار کلاسیک از سه سیم نایلونی و سه سیم ابریشمی که با سیم پیچ فلزی پیچیده شده است تشکیل گردیده است. به همین دلیل طنین صدای آن نسبت به انواع دیگر نرم تر و لطیف تر بوده و به خاطر نوع سیمهای آن نوازندگی با آن و انگشت گذاری روی فرتها، نسبتاً راحت تر است. هر چند دسته (neck) گیتار کلاسیک از انواع دیگر پهن تر است و تکنیکهایی مثل باره گرفتن روی دسته آن نیاز به تمرین بیشتری دارد. دسته این ساز معمولاً (نه همیشه) دارای 12 فرت تا بدنه و 18 فرت تا سوراخ صدا است (3/4).


Cutaway guitar
طنین صدای این ساز (بسته به جنس بدنه و سیم ها) مناسب برای موسیقی کلاسیک، فلامنکو و بعضاً موسیقی پاپ است. بنابر این اگر علاقمند به نوازندگی به سبک کلاسیک یا فلامنکو هستید یا تصمیم دارید برای اولین بار گیتار یاد بگیرید، این نوع گیتار برای شما مناسب تر است. جنس صدای گیتار فلامنکو خشن تر و تیز تر است در حالیکه صدای گیتار کلاسیک آرام، شفاف و لطیف تر است. تفاوت صدای این دو گیتار (با وجود ظاهر و ساختار یکسان) در جنس چوب و سیم به کار رفته است. بدنه گیتار فلامنکو معمولاً از چوب اقاقیای کانادایی (Rosewood) و رویه آنها از چوب صنوبر (Spruce) است که باعث ایجاد صدایی کاملاً خشک و منحصر به فلامنکو می شود.

در نوعی از گیتارها موسوم به Cutaway بدنه دارای انحنائی در یک طرف است که به نوازنده اجازه می دهد تا از فرت های پایین برای اجرای ملودی استفاده نماید. این نوع گیتار کلاسیک در موسیقی پاپ و برخی اجراهای موسیقی جز به کار می رود و معمولاً دارای پیکاپ است.
صدای گیتارClassic را بشنوید
صدای گیتارFlamenco را بشنوید


Acoustic guitar
گیتار آکوستیک (Acoustic guitar) ظاهر این ساز شبیه به گیتار کلاسیک است. سیمهای این گیتار فلزی است و کاسه صدای آن بزرگتر می باشد. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک دارای یک زنگ خاص است و به دلیل همین طنین زنگدار بیشتر در آهنگهای بلوز، کانتری، فولک و راک به کار می رود (و شاید به همین دلیل این نوع گیتار در ایران طرفداران چندانی ندارد). اما اگر از طرفداران موسیقی بلوز، کانتری یا فولک هستید بهتر است این نوع گیتار را انتخاب کنید.

دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتر است و سیمها به یکدیگر نزدیک ترند. لذا تکنیکهایی مثل باره گرفتن روی این ساز راحت تر است و حتی بعضاً تکنیکهایی روی این ساز قابل اجرا است که با گیتار کلاسیک امکان پذیر نیستند. مثلاً بعضی از نوازندگان آکوستیک، از انگشت شست دست چپ خود برای گرفتن سیمهای بالاتر استفاده می کنند. البته اجرای صحیح و شفاف نتها با این ساز قدرت بیشتری لازم دارد. چرا که سیمهای این ساز فلزی هستند و حتی در سازهای با اکشن پایین، نسبتاً به نیروی بیشتری برای نواختن نت یا بند کردن (Bending) احتیاج دارند.

جنس این نوع ساز، در انواع مرغوب از جنس Rosewood یا چوب افرا Maple است و دسته آن معمولاً دارای 14 فرت تا لبه بدنه و 20 فرت تا سوراخ صدا است. انواع پیکاپ دار این ساز نیز در بازار وجود دارد.
صدای گیتارAcoustic را بشنوید


12 String Acoustic guitar
گیتار آکوستیک 12 سیم (12 String Acoustic guitar) این نوع گیتار کاملاً شبیه به گیتار آکوستیک است. با این تفاوت که دارای 12 سیم بوده، اما هر 2 سیم دارای یک کوک می باشند و با هم نواخته می شوند، لذا حجم صدای تولید شده آن بالاتر از آکوستیک است و به همین دلیل مناسب اجرای ریتم در موسیقی هستند و از آنها برای نواختن سولو استفاده نمی کنند. نواختن این نوع گیتار نیاز به قدرت زیاد و تمرین فراوان دارد. (بهتر است هرگز این ساز را به عنوان ساز اول خود انتخاب نکنید).
صدای گیتار12 String Acoustic را بشنوید


Ovation Guitar
گیتار آوِیشن (Ovation Guitar) گیتار آوِیشن نسل جدیدی از گیتارآکوستیک است که کاسه صدای آن از جنس PVC می باشد و اولین بار در دهه 50 مدلهای نخست آن تولید شدند. گیتار آویشن دارای یک پیکاپ "پیزو" است (لینک به مطلب پیکاپها) و صدایی بین گیتار الکتریک و آکوستیک تولید می کند. اما صدای بدون پیکاپ آنها مشابه گیتار آکوستیک است. برخی از انواع آویشن ها به دلیل تغییراتی که در سوراخ صدای آنها ایجاد شده است، دارای ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی هستند.

این ساز بیشتر مناسب نوازندگان آکوستیکی است که در کنسرتهایشان با مشکل فیدبک (Feed Back) در صداهای بالای آمپلی فایر دست و پنجه نرم می کنند.
صدای گیتار Ovationرا بشنوید


Dobro Resonator Guitar
دوبرو یا گیتار رزوناتور (Dobro- Resonator Guitar) در اواخر دهه 20 میلادی که گیتار به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی بلوز مطرح شده بود، طیف جدیدی از درخواستها از سازندگان گیتار در آمریکا، مبنی بر ساخت نوعی از گیتار که صدای بلندتر و پر طنین تری داشته باشد و برای ضبط در استودیو های ابتدایی آن زمان مناسب باشد، آغاز شد.

برای اولین بار در سال 1920 گیتارهایی با بدنه آلومینیوم، با طراحی خاص سوراخهای صدا، ساخته و عرضه گردید که مورد توجه نوازندگان بلوز قرار گرفت. این گیتارها به "دوبرو" موسوم هستند و صدایی به اصطلاح "تودماغی" دارند. این ساز معمولاً با اسلاید (یک لوله فلزی یا شیشه ای که در یکی از انگشتان دست چپ نوازنده قرار می گیرد و نوازنده آن را روی سیم می لغزاند) نواخته می شود. این نوع گیتار تنها در برخی قطعات بلوز (به خصوص سبک دلتا بلوز) و بلوگرس (Blue grass) به کار می رود و در ایران بسیار بسیار به ندرت یافت می شوند.

همانگونه که قبلا گفته شد، در گیتارهای الکتریک، یک یا چند "پیکاپ" ارتعاش سیمها را به فرکانس صوتی تبدیل میکند و صوت حاصل توسط یک آمپلی فایر تقویت می شود.

فرکانس صوتی تولید شده توسط پیکاپ ها قابل تغییر و فیلتر شدن است. لذا با استفاده از افکت ها (مثل distortion یا fuzz یا overdrive یا پدال wah-wah) صدای خروجی از گیتار الکتریک قابل اصلاح به سلیقه نوازنده است. Distortion یا Overdrive باعث ایجاد صداهای خشن تر و به اصطلاح دندانه دار می شوند در حالی که بعضی افکت ها صدای شفاف یا Clean ‌دارند.

گیتارهای الکتریک انواع مختلفی دارند، اما میتوان آنها را به دو نوع کلّی تقسیم کرد:


Guitar Hollow Body
Guitar Hollowed Body : این دسته از گیتار ها دارای بدنه تو خالی هستند و اصولا به عنوان نسل اولیه گیتارهای الکتریک به حساب می آیند. کاسه صدای این سازها معمولاً دارای دو سوراخ f‌ شکل (مثل ویولون) هستند. بهترین و معروفترین مدل های این نوع گیتار Epiphone و Gibson مدل ES هستند. این دسته از گیتارهای الکتریک در قدیم، در انواع موسیقی بکار می رفته اند، اما امروزه از این ساز، بیشتر در موسیقی جز و بلوز استفاده می شود.
صدای گیتار Guitar Hollowed Body را بشنوید

Solid Body Guitar : این دسته از گیتارها دارای بدنه تو پر هستند و در اصل کاسه تولید صدای آکوستیک ندارند. شناخته شده ترین و معروفترین انواع این گیتارها- از نظر ظاهر- به صورت زیر طبقه بندی می شوند:


Stratocaster


Stratocaster : این نوع گیتار الکتریک برای اولین بار در دهه 50 میلادی توسط "لئو فندر" ساخته شد. گیتارهای مدل استراتوکستر، معمولترین نوع گیتار الکتریک هستند و به دلیل ویژگیهای خاص خود در تمامی سبکهای موسیقی، از بلوز گرفته تا راک و حتی متال، مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین و شناخته شده ترین سازنده این نوع گیتار، فندر است و انواع این ساز را با امضاء بزرگترین نوازندگان استراتوکستر ( از Eric Clapton، Stevie Ray Vaughan و Mark Knopfler گرفته تا Jeff Beck و Yngwie Malmsteen) عرضه می نماید.
صدای گیتار Stratocaster را بشنوید

برای اولین بار Whammy Bar (دسته ای برای شل و سفت کردن پیچ سیمها یا در حین نوازندگی برای ویبراتو) روی خرک این نوع گیتار ها نصب شد. استراتوکستر ها دارای قابلیت نوازندگی فوق العاده ای هستند و نسبت به مدلهای دیگر، بسیار سبکترند و همه این عوامل باعث محبوبیت استراتوکستر ها است. بدنه این ساز از چوب توسکا (Alder) یا چوب درخت زبان گنجشک (Ash) و دسته از جنس اقاقیا یا Rosewood (دسته های تیره) یا افرا Maple (دسته های روشن) است و دارای سه پیکاپ single coil است.

بزرگترین نوازندگان استراتوکستر عبارتند از: جیمی هندریکس، اریک کلپتون، جف بک، مارک نافلر، دیوید گیلمور، ریچی بلکمور(نوازنده گروه Deep Purple وRainbow)، ینگوی مالمستین، بادی گای و ...


Telecaster
Telecaster : این نوع گیتار الکتریک قدیمی ترین نوع از دسته گیتارهای Solid body است و اولین بار توسط فندر ساخته شد. تله کستر بسیار ساده است و قابلیت های این ساز نسبت به Stratocaster ها محدودتر است، اما صدای منحصر به فرد تله کستر ها همچنان طرفداران زیادی دارد. صدای تله کستر مقطع، شفاف و زنگ مانند است و به همین دلیل بیشتر نوازندگان کانتری و راک اند رول از آن استفاده می کنند. بدنه این ساز معمولاً از چوب توسکا (Alder) یا چوب زبان گنجشک (Ash) و دسته آن از چوب افرا (maple) است و دارای دو پیکاپ single coil است.

بزرگترین نوازندگان این ساز "پیت تاونزند" (یکی از بزرگترین گیتاریستهای حال حاضر از گروه افسانه ای The Who)، کیت ریچاردز (گیتاریست Rolling Stones)، آلبرت کالینز (یکی از متفاوت ترین نوازندگان بلوز که سبک او به ice blues معروف است و به او The ice man: master of telecaster می گفتند) و روی بوكانن هستند.
صدای گیتار Telecasterرا بشنوید


Gibson Les Pauel
Gibson Les Pauel : گیتار مدل لس پاول گیبسون یکی از مرسوم ترین گیتار های الکتریک است. این مدل گیتار در آهنگهای بلوز، راک و هارد راک استفاده می شود. مزیت این سازها بکار گیری پیکاپ های هوم باکر (Humbucker) در آنها است که باعث از بین رفتن نویز در خروجی صدای آنها می شود و در نتیجه صدای گیبسون لس پاول به نسبت، کمی تودماغی و گرمتر است.

دسته یا neck این ساز نسبت به مدلهای دیگر کمی پهن تر است و کلاً گیتار گیبسون لس پاول، نسبت به انواع دیگر بسیار سنگین تر می باشد. بدنه انواع مرغوب این ساز از چوب ماهون (mahogany) و دسته آن از چوب ماهون یا افرا (maple) بوده و دارای دو پیکاپ هوم باکر است. بزرگترین نوازندگان این ساز گیتاریست گروه لد زپلین جیمی پیج (Jimi Page) ، اسلش، پیتر گرین (گیتاریست Fleetwood mac)، گری مور و زک وایلد (گیتاریست Ozzy Osbourn) و The Edge (گیتاریست U2) هستند.
صدای گیتار Gibson Les Pauel را بشنوید


Flying V
Flying V : این نوع گیتارهای الکتریک، جزء گیتارهای با طراحی مدرن محسوب می شوند و دارای شکلی شبیه به حرف V هستند. از این ساز بیشتر در موسیقی هارد راک و متال استفاده می شود، هرچند آلبرت کینگ در دهه 70 از این ساز در موسیقی بلوز استفاده می کرده است. بدنه این ساز از چوب ماهون (mahogany) یا Korina ‌است و دسته عمدتاً از اقاقیا (Rosewood) یا آبنوس (ebony) می باشد و دارای دو پیکاپ هوم باکر است. بزرگترین نوازندگان این گیتار رادلف شنکر (گیتاریست scorpions)، رندی رودز (گیتاریست سابق Ozzy Osbourn)، جیمز هتزفیلد و کرک همت (از گروه metallica) و لنی کراویتز هستند.


Explorer
Explorer : این نوع گیتار نیز مثل مدل Flying V جزء گیتارهای با طراحی مدرن به حساب می آیند. هرچند در ابتدای تولید این ساز، استقبال چندانی از آنها نشد، اما بعدها این گیتار در موسیقی هارد راک و متال مورد استفاده قرار گرفت. مشخصات ساختاری Explorer ها نیز مشابه Flying V است. از نوازندگان بزرگ این ساز می توان به مارتی فریدمن (گیتاریست Megadeath)، آلن کالینز (از گروه Lynyrd Skynyrd) ، جیمز هتزفیلد، ماتیاس جابز (گیتاریست scorpions) و جانی وینتر (Johnny Winter) اشاره کرد.
در جدول زير اكثر حالات قرارگرفتن آكورها بر دسته گيتار به نمايش در آمده است. با كليك بر آكورد مورد نظر خود ميتوانيد چندين حالت مختلف آن كورد را در دسترس داشته باشيد.

 

   
     
     
     
       
           
           
           
           
           
      FMAJ7#11      

 

 

 


 

 

 

 

تاریخچه korg و بعضی مدل های آن


سرآغاز
 
 
آقايTsutomu Katoh،موسس شركت KORG



 

شركت كرگ به عنوان يكي از خلاقترين توليدكننده هاي لوازم الكترونيكي موسيقي و تجهيزات مشابه در دنيا مي باشد كه براي اولين بار در ژاپن شكل گرفت. اين كمپاني شامل شبكه اي از نمايندگي ها و توزيع كننده ها در سراسر دنيا مي باشد.
شركت كرگ بر اساس اين ايده كه "هر چيزي مي تواند به شكل بهتري به اتمام برسد" شكل گرفت.
در اوابل دهه 60 ، آقاي Tsutomu Katoh صاحب يك كاباره شبانه بود. Tadoshi osanaiكهيك نوازنده آكوردئونقابل توجه بود، به طور منظم در اين كاباره به اجراي برنامه مي پرداخت. آقاي Katoh به او گفت چه خوب مي شد كه يك ماشين ريتم براي نگه داشتن ريتم داشتي.osanai كه يك فارغالتحصيل رشته مهندسي از دانشگاه توكيو بود، مطمئن بود كه مي تواند چنين دستگاهي بسازد و توانست Katoh را متقاعد كند تا از لحاظ مالي او را حمايت كند.
در سال 1962 katoh يك كارگاه كوچك را در اطراف راه آهن keio اجاره كرد. كمپاني تازه شكل گرفته (لابراتوار الكترونيكي keio) لقب گرفت. ماشين چرخان الكتريكي پخش ريتم كه اولين محصول آنان بود به نام donamatic DA_20 در سال 1963 معرفي شد. با اينكه اين محصول در مقايسه با استانداردهاي امروزي قديمي به نظر مي رسد ، ولي در زمان خودش يك تحول محسوب مي شد.
كمپاني همچنين به عنوان اولين سازنده سينتي سايزرها به نام (prototype I) كه در ژاپن توسعه يافتند شناخته مي شود. در سال 1969 كمپاني كه نامش به keio laboratories ltd تغيير يافته بود، دومين كيبورد خود را كه در واقع يك ارگ الكتريكي بود با نام korgue معرفي كرد. اين نام برگرفته از Keio وorganاست. اولين محصولي كه از نام KORG به عنوان نام خودش استفاده مي كرد (minikorg 700) نام داشت كه در سال 1973 معرفي شد. و در نهايت نام شركت در سال 1986 به korg Inc. تغيير كرد.



در زير تاريخچه اي از تمام كيبوردهاي ارنجر ساخته شده توسط شركتKORG آمده است.

 

1983


SAS_20

اولين كيبورد ارنجر شركت كرگ بود. سيستمي كه شامل كامپيوتري درونش بود و با آناليز كردن ملودي هاي نواخته شده روي كيبورد، همراهي كننده اي متناسب با آن توليد مي كرد. اين اولين سيستمي بود كه همراهي كننده را به صورت خودكار به كيبورد اضافه مي كرد.


 

1993(سري I)
كرگ اولين ارنجر حرفه اي خود را در سال 1993 به نام I3 كه جزء اولين محصولات عظيم شركت كرگ محسوب مي شد روانه بازار كرد. قبل از آن تمامي كيبوردها براي استفاده در منازل طراحي شده بود. ولي i3 اين طرز تفكر را تغيير داد. توليد كننده صداي آن يك موتور AI2 بود كه برگرفته از سينتي سايزرهاي معروف شركت كرگ بود كه آن را به يكي از كيبوردهاي حرفه اي تبديل كرد.
براي يكبار ديگر يك محصول از شركت كرگ به خاطر كيفيت صداي كارخانه اي اش موفق شده بود. آن همچنين شامل يك ميدي سكوئنس چند تراكه و استايلو... بود كه به نوازنده اين امكان را ميداد كه از آن به عنوان يك دستگاه آهنگسازي و يا BAND_IN_BOX استفاده كند. تشخيص آكوردها به وسيله يك LCD بزرگ و كنترلر هاي آنالوگ اجزاي همراهي كننده بسيار بهتر شده بود. همچنين ساختن سانگها به يك سكوئنسر جديد بسيار راحت شده بود.



 


 

1994
كمپاني محصولي با نام i2 را با 76 كلاويه و يك صداي جديد پيانو معرفي كرد.


 


 

1995
در اين سال يك مدل بهبود يافته i3 معرفي شد:korg i1 كه شامل 88 كلاويه سنگين به همراه سمپل هايي از پيانو و اسپيكر دروني بود ساير امكاناتش همانند i3 بود مگر اينكه شامل استايل هاي جديدي بود.



 




 

در طول همين سال ديگر سريهاي I نيز معرفي شدند:
I4s(كه s به معني اسپيكر مي باشد)اين كيبورد چيزي شبيه i3 به همراه اسپيكر بود، اما با شكل و شمايلي كوچكتر.


 


 

I5s يك مدل نزول يافته اي از i4s بود با بدنه اي پلاستيكي و تواناييهايي كمتر. فقط تعدادي صدا و ريتم جديد اضافه شده بود.



 


 

1996
در طول سال 1996 شركت كرگ هيچ ارنجر و يا محصول مشابهي را معرفي نكرد. با اين وجود شركت جديد korg italy R&D در داخل ايتاليا بنا شد تا روي كيبوردها تمركز كند و بازارهاي اروپايي را به دست گيرد. اين لابراتوار در قسمت شرقي_مركزيكشور ايتاليا نزديك ancona به نام osimo ايجاد شد. يك ناحيه اي با عقبه اي قوي در زمينه ساخت لوازم موسيقي سنتي.



 

1997
مدل ix300 بدون اسپيكر به همراه صداهاي جديد و بيش از 100 استايل.



 


 

1998
Is40 كه شامل صداهاي جديد ( كه در اين ميان يك صداي فوقالعاده سمپل شده پيانو)و به همراه استايل هاي جديد(128) و چندين توانايي جديد. يكي از اين توانايي هاي جديد keyboard set بود كه امكان فراخواني فوري تنظيمات دستگاه را به نوازنده مي داد.



 


 

Is50 ورژن ارزانتري از is40 بود كه فقط شامل تواناييهاي كمتري نسبت به برادر بزرگترش is40 بود.



 


 

در همين سال دستگاه i30 معرفي شد كه ادعا مي شد اولين كيبورد با lcd لمسي استاين مدل فاقد اسپيكر بود، 64 پوليفوني و شامل صداهاي بيشتري نسبت به is40 بود.



 

1999
Is35 يك ورژن جديدي از is40 با تواناييهاي يكسان به علاوه vocal harmony بود.

Is50B نيز شبيه is50 بود با بدنه آبي تيره.



 


 

2000(تنظيم كننده هاي حرفه ي pa)
در سال 2000 رنج جديدي از ارنجرهاي شركت كرگ معرفي شدند. Pa 80 اولين مدل با صداهاي حيرت آور بود كه آن را از ،triton گرفته بود در دسامبر 2000 معرفي شد. همچنين شامل استايل هاي بسيار سطح بالايي بود كه توسط بهترين موزيسين ها در جهان ساخته شده بود.



 


 

2002
Pa 60 معرفي شد. به غير از سمپل و وكال هارموني ساير خصوصياتش همانند pa80 بود.



 

2003
در اين سال ورژن جديدي از ارنجرهاي حرفهاي كرگ معرفي شد، بهترين محصول كرگ ، pa1x pro و شامل پيشرفته ترين تكنولوژي در دسترس در جهان بود. مدلي فاقد اسپيكر و براي كارهاي استوديويي بودو شامل تكنولوژي TC_Electronic بود.



 

2004
بعد از معرفي PA1XPRO، مدلPA1X معرفي شد كه مدلي شامل اسپيكر و در مقياس كوچكتري بود.



 



 

بعد از معرفي pa 1x pro كرگ ارزانترين محصول خود را در زمينه ارنجرها به نام pa 50 معرفي كرد. برخلاف قيمت پايينش شامل اكثر تواناييهاي pa60 بود.



 

2006
يك مدل موفق تر از pa80 به همراه اسپيكر معرفي شد. Pa 800 . آن يك پيشرفت و قدم رو به جلويي در تكنولوژي بود. توليد كننده صداي جديد كرگ و تركيب صداي EDS كه براي اولين بار در korg m3 معرفي شده بود. پوليفوني دو برابر، شامل افكت هاي گيتار( بر اساس تكنولوژي REMs) اكولايزر، و افكتهاي صدايي TC_Helicon



 

 


2007
بهبود بخشيدن محصول تقريبا عالي pa1x pro/Elite يك پروژه سخت بود كه كرگ با معرفي pa 2x pro آن را به اتمام رساند. شامل طراحي خلاقانه و جديدي بود و از تكنولوژي صدايي همانند pa800 استفاده مي كرد كه چند ماه قبل روانه بازار شده بود. شامل mp3 player/record بود كه در pa800 به صورت optional وجود داشت و اين در واقع يك شوك بود. در واقع فرق عملي اي بين فايل هاي smf و mp3 وجود نداشت. Pa2x موزيسين ها را به آرزوهايشان مي رساند. 76 كلاويه، Lcd لمسي
قوايي خيالي ، ورودي و خروجي عالي و ساعت دروني.



 


 

2008
اين سال مدلي متوسط بعد از موفقيت pa50 معرفي شد. Pa500 كه از لحاظ طراحي بهبود يافته بود. مدلي با تكنولوژي يكساني كه در pa2x و pa800 استفاده شده بودو با يك قيمت حيرت آور.
اين مدل در ورژن هاي مختلفي با توجه به اقوام و قوميت هاي مختلف ساخته شده تا پاسوخگوي انواع مختلف سلايق باشد
امروز نيز آقاي katoh بعد از سالهل كه از ورودش به دنياي موزيك مي گذرد همچنان در تلاش است تا محصولات korg را بهبود بخشد تا به خلاقيت تمام موسيقيدانان كمكي كرده باشد.


س از سالها کوشش و تلاش متخصصین ایرانی در زمینه طراحی و ساخت کیبوردی با قابلیت تولید صدای واقعی سازها و ریتمهای ایرانی با همکاری کمپانی معتبر کورگ جدیدترین کیبورد ارنجر این شرکت به بازار عرضه شد این کیبورد قابلیت اجرای کلیه دستگاههای موسیقی ایرانی را داشته و برای اولین بار امکان کوک سریع ساز را برای کاربر با کمک بخش ساب اسکیل امکان پذیر ساخته است.
مشخصات فنی:
بیشترین همزمانی: 80 صدای همزمان.
تنظیم میزان ضربه پذیری کلیدها: سبک / معمولی / سنگین.
موتور صدا:سیستم جدید تی جی او ال جهت تولید صدا.
صداهای منطقه ای:صداهای مربوط به سازهای مختلف ایرانی در مناطق مختلف ایران.
حافظه پی سی ام
64 مگابایت معادل 128 مگابایت 16 بیت خطی متشکل از 78 مگابایت از
پی ای 1 ایکس با ار ایکس و 50 مگابایت از پیانو سی520 به علاوه صداهای سازهای ایرانی متشکل از کوبه ای زهی وبادی.
حافظه فلش داخلی:
16 مگابایتی برای اطلاعات ریتم قابل برنامه ریزی.
برنامه ها:
بیش از 700 برنامه صدا در حافظه رام به علاوه تا 128 برنامه قابل تغییر توسط کاربر به عنوان نمونه مشتمل بر صداهای تار و سه تار.
برنامه های درام
48 برنامه در حافظه اصلی و 64 برنامه قابل تغییر توسط کاربر.
حافظه پرفورمنس
با قابلیت 160 مکان.
سایر مشخصات:
قسمت یوزر اسکل با قابلیت دسترسی مستقیم کلیدی.4عدد حافظه جهت ذخیره و بازیابی اطلاعات مربوط به اسکیل اوسیلاتور ویژه ساخت صدای سازهای خاص مانند سه تار.
قابلیت وجود تکنیک های مختلف اجرایی در نواختن سازهای مختلف متناسب با خود ساز.
خصوصیات فنی ساز:
این دستگاه شامل مشخصات منحصر به فرد زیر میباشد:
ارنجر مناسب جهت استفاده در ایران و آذزبایجان و ارمنستان.
ایرانیSample RXدارای
مجزا با دسترسی مستقیم Scale قسمت
4حافظه مجزا برای ذخیره و بازیابی اطلاعات.
صداهای سازهای ایرانی(کوبه ای و زهی و بادی)در برخی از سازها از چند نوع ساز نمونه صدایی گرفته شده است.
به عنوانه نمونه می توان به وجود چند نوع صدای تمبک سنتور تار کلارینت و... اشاره کرد.
قابلیت وجود تکنیک های مختلف اجرایی برای نواختن سازهای مختلف و متناسب با خود ساز.
لیست سازهای ایرانی:
تار, سه تار,سنتور,نی,باقلاما,تار آذری,باقلاما الکتریک,قانون,عود,گارمان,تو تک,کلارینت,دوزله,شمشال,بالا بان,نرمه نای,نی انبان,سورنا و یک سری صداهای سینتی سایزری.
سازهای کوبه ای:
تمبک, دف,دایره,ناقاره,گوشا ناقاره,ضرب باکویی,ضرب کردی,ضرب جنوبی,تمپو,دمام,سنج دمام,دهل,تومبا,دایره زنگی و یک سری سازهای درامکیت شامل پدال,ساید درام,تامبورینو....

و در اخر بگم که کیبورد خوبیه و لی نسبت به قیمتش!!!

 

 

 


 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    دوستان از کدام کیبورد استفاده میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 156
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 106
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 155
  • بازدید ماه : 323
  • بازدید سال : 1,917
  • بازدید کلی : 70,313